CampagneCrew

In het schooljaar 2019 / 2020 kunnen leerlingen in de eerste vier jaar van het voortgezet onderwijs en alle jaren van het Praktijkonderwijs in Zuid- Holland weer deelnemen aan de TotallyTraffic leerlingenwedstrijd CampagneCrew. Deze wedstrijd gaat over verkeersveiligheid voor jongeren. Hierbij kan worden gedacht aan smartphone- gebruik, fietsverlichting of ieder ander onderwerp over verkeersveiligheid.


                  

Waarom deze opdracht en wedstrijd?

  • Om het verkeer veilig te maken hebben we ook de medewerking en de creativiteit van de jongeren zelf nodig!
  • Het aantal ernstige verkeersongevallen is afgelopen jaar weer gestegen. Meer dan de helft hiervan bestaat uit fietsers. Vergeleken met de bevolkingsomvang vallen er veel ernstig verkeersgewonden onder jongeren.
  • Dat moet anders: ieder slachtoffer is er immers een teveel! 
  • Overheden, scholen en allerlei anderen doen al veel om de veiligheid ook voor jongeren te verbeteren, maar het begint bij de jongeren zelf. 

Wat moet je doen?

Maak –individueel, in kleine groepjes of klassikaal – een poster, een korte videoclip, een rap of een andere uiting waarmee je leeftijdsgenoten “verleidt” tot veilig verkeersgedrag. Welk onderdeel van veilig verkeersgedrag je wilt behandelen, mag je zelf kiezen. Dat kan gaan over fietsverlichting, smartphonegebruik of een heel ander onderwerp. Vervolgens beantwoord je vragen over de inzet van je verkeersveiligheidscampagne en over je eigen verkeersgedrag.

  • Voor de deelnemers is er een werkblad met allerlei tips voor het maken van een goede campagne en een goede campagne-uiting (poster, clip, rap of andere uiting).
  • Ook is er een online leerkrachtenhandleiding.
  • De wedstrijd is te volgen via instagram.com/campagnecrew

Wat valt er te winnen?

Allereerst: alle inzendingen die aan de voorwaarden voldoen, kun je zelf plaatsen op Instagram met #campagnecrewzh tot 1 februari 2020 je moet dan ook de instagram account campagnecrew volgen. Deelnemers maken kans op daadwerkelijke uitvoering van de campagne, een activiteit / uitstapje met de hele klas of een Herschel rugzak en Nationale Bioscoopbonnen. Ook maken deelnemers kans op een workshop presenteren door Sipke Jan Bousema. Die workshop wordt gegeven aan alle deelnemers die een ‘pitch’ houden bij de provinciale finale.

Help de jury en Like je favoriete inzending

Op instagram zijn met #campagnecrewzh alle inzendingen te zien. Leerlingen kunnen hun favoriete inzending ‘liken’. 

De inzending met de meeste likes wint de publieksprijs: een Herschel rugzak.
Ook telt het aantal likes als advies aan de vakjury: hoe meer likes een inzending heeft gehad, hoe groter de kans dat de jury de inzending een prijs toekent. Maar uiteindelijk beslist de jury. 

Provinciale Finale april 2020

De genomineerden gaan door naar de provinciale finale. De vakjury bepaalt wie er door gaan. Die bestaat uit een aantal betrokkenen uit het werkveld van verkeersveiligheid (wethouder Verkeer, regionaal ambassadeur Verkeersveiligheid, politie, etc.). De genomineerden krijgen op de finaledag een workshop presenteren van Sipke Jan Bousema (bekend van televisieprogramma’s als ‘Wat zou jij doen’ en ‘Opsporing verzocht’) en presenteren daarna met een korte pitch hun campagnevoorstel voor een deskundige jury. Ook de klasgenoten mogen mee naar deze happening om hun medeleerlingen aan te moedigen. Terwijl de deelnemers een workshop krijgen van Sipke Jan Bousema, krijgen de klasgenoten een kijkje in de keuken van het werk van de landelijke campagnes zoals Mono en Ik val op.

Wat gebeurt er met de inzendingen?

De jury zal niet alleen beslissen wie de winnaar is. Ook zal zij bepalen of de campagne daadwerkelijk kan worden ingezet. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat jouw poster langs gemeentelijke of provinciale wegen wordt geplaatst of dat jouw filmpje echt als campagne wordt ingezet.

De winnaars van voorgaande schooljaren

Bij de uitreiking in 2019 door de regionale ambassadeur Kirsten Schippers hebben leerlingen van klas A1B van de Driestar (Gouda) de juryprijs in de categorie Posters ontvangen. Deze hoofdprijs bestond uit een mini-tablet voor makers van de beste campagneposter en een uitje voor de hele klas.    

De leerlingen van Wolfert van Borselen (Rotterdam) kregen in 2018 de prijs voor hun clip “"Psychopath on the Cyclepath”, waarin het onderwerp smartphonegebruik centraal stond.  De winnende clip is door een professionele filmproducent bewerkt en uitgezonden via diverse media en internet.

TotallyTraffic

TotallyTraffic is een programma van het ROV-ZH en de samenwerkende overheden en partners in Zuid-Holland. Meer informatie? www.totallytrafficzuidholland.nl of 070-4416200 (ROV-ZH).

Aanmelden

Meld de school aan voor de wedstrijd. Deelnemen door een school (klas) is alleen mogelijk door de les campagnecrew te reserveren via https://www.totallytrafficzuidholland.nl/les/campagnecrew

Maar, als je zelf een leerling bent op een middelbare school in Zuid-Holland (klas 1 – 4 VO of alle leerjaren praktijkonderwijs), kun je ook gewoon meedoen door je inzending met #campagnecrewzh op instagram te plaatsen en het instagram account campagnecrew te volgen.