CampagneCrew-leerlingenpagina

Lesbeschrijving

Doe je mee?

Maak een poster dat laat zien dat veilig verkeersgedrag cool is. Zit jij op het praktijkonderwijs of in klas 1 of 2 van de middelbare school in Zuid-Holland? Barst jij van de goede ideeën? Word specialist verkeersveiligheid en wie weet hangt jouw poster straks écht langs de weg!

Smartphone in het verkeer

Deze opdracht is onderdeel van TotallyTraffic. Dat is het programma voor verkeersveiligheid voor het Voortgezet onderwijs in Zuid-Holland. Veel van je leeftijdgenoten hebben meer aandacht voor hun mobiel/smartphone dan voor het verkeer of letten sowieso niet op tijdens het fietsen. Misschien ben jij zelf ook niet altijd veilig onderweg. Je weet dat het gevaarlijk is, maar toch doe je het. Daar willen we iets aan doen. Help je mee?

De opdracht

Bedenk een goede campagneposter zodat jouw leeftijdgenoten veilig gaan fietsen, zonder afleiding. Je kunt zelf het onderwerp kiezen: gebruik van mobieltje op de fiets, met zijn drieën naast elkaar fietsen, etc. Als het maar met afleiding in het verkeer te maken heeft. Bedenk hoe jouw campagnemiddel moet worden ingezet. Hoe zien zoveel mogelijk jongeren jouw campagne? Maak van Zuid-Holland een veiliger gebied. Wie weet win jij dan wel een van de mooie prijzen! Hieronder leggen we uit wat je moet doen om te winnen.

De regels, algemeen: 

  • Alle jongeren in de eerste 2 leerjaren van het Voortgezet Onderwijs en alle jaren van het praktijkonderwijs in Zuid-Holland mogen meedoen aan de wedstrijd.
  • Iedere campagneposter mag één keer worden ingediend.
  • Het aantal inzendingen per school is onbeperkt.
  • De campagneposters mogen geen aanstootgevende (bloot/geweld), racistische of discriminerende inhoud bevatten.
  • De posters moeten een staand formaat hebben, minimaal A3, met onderaan (een balk met) het logo van TotallyTraffic maakteenpuntvannul. Het logo staat op www.totallytrafficzuidholland.nl/les/campagnecrew
  • De A3 posters moeten minimaal een resolutie hebben van 150 dpi. Ideaal is een resolutie van 300dpi.
  • De slogan moet kort en bondig zijn.
  • Zorg ervoor dat alles op grote afstand ook goed zichtbaar is.

Insturen inzendingen

Inzendingen moeten uiterlijk 12 februari 2021 binnen zijn. Alle inzendingen moeten digitaal worden ingestuurd via de website totallytrafficzuidholland.nl/campagnecrew. Let op: indienen kan vanaf 16 november 2020.

Problemen met uploaden? Mail dan naar projectleider@totalltrafficzuidholland.nl 

Hoe ga je aan de slag?

  • Schrijf op over welk gevaarlijk gedrag van afleiding jouw campagne zal gaan en bedenk wat de gevaren zijn van dat gedrag.
  • Bedenk en schrijf op waarom jouw leeftijdgenoten (en misschien jijzelf) zich niet veilig gedragen. Als je de opdracht met een groepje doet, praat er dan onderling ook over!
  • Bedenk hoe jij de boodschap om je wel veilig te gedragen, het best kunt overbrengen op je leeftijdgenoten.

De boodschap overbrengen op een poster

Om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen, kan je verschillende manieren gebruiken:

  • Via emotie: kies je voor een zachte of een harde (shockerende) aanpak? In Nederland kiezen de makers van de verkeersveiligheidscampagnes vaak voor een zachte aanpak. Misschien ben jij het er niet mee eens en heb je een beter idee?
  • Andere manier van emotie gebruiken: gebruik de reden waarom je je niet veilig gedraagt en draai die om. Voorbeeld: stel dat je geen fietslicht aandoet omdat dat inderdaad stoer is, dan kun je een poster maken waaruit blijkt dat het juist stoer is om wél fietslicht aan te doen.
  • Vanuit wie bekeken? bekijk je een situatie vanuit de fietser of juist vanuit een andere weggebruiker, bijvoorbeeld een automobilist?
  • Hoeveel verhalen? Is één poster het beste voor jouw idee of juist een paar verschillende?
  • Welke vorm? gebruik je grote of kleine letters, felle kleuren of juist donker, is er veel te zien of liever weinig?
  • Hoe het beste in te zetten? Bedenk hoe het door jou gemaakte campagnemiddel kan worden ingezet om zoveel mogelijk effect te hebben.

Voorbeelden

Voorbeelden of ideeën nodig? Google op afbeeldingen en filmpjes over je onderwerp in combinatie met “MONO”. Kijk ook op www.daarkunjemeethuiskomen.nl of www.maakeenpuntvannul.nl voor ideeën.
Kopieer ze niet klakkeloos, maar beoordeel ze door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat vond je van de posters?
  • Welke voorbeelden spreken je aan en welke niet en waarom?
  • Is er gekozen voor een harde of zachte aanpak?
  • Vanuit wie heeft de maker de poster bedacht?
  • Wordt er volgens jou een verhaal verteld of is het één krachtig beeld?

Veel succes!!

Maak een punt van nul