CampagneCrew

Veel van de jongeren doen hun fietsverlichting niet aan, hebben meer aandacht voor hun mobiel dan voor het verkeer of letten sowieso niet op tijdens het fietsen. Met CampagneCrew willen we jongeren na laten denken over veilig verkeersgedrag en ze hiervoor aandacht laten vragen bij leeftijdsgenoten (peer-to-peer aanpak). Jongeren wordt gevraagd een poster, clip, rap, t-shirt, spandoek, lied of ander campagne-middel te maken dat laat zien dat veilig verkeersgedrag cool is en ze hiervoor aandacht laten vragen bij leeftijdsgenoten (peer-to-peer aanpak). Jongeren wordt gevraagd een poster, clip, rap, t-shirt, spandoek, lied of ander campagne-middel te maken dat laat zien dat veilig verkeersgedrag cool is. 

Leerdoel

Jongeren laten nadenken over veilig verkeersgedrag en hiervoor een campagne laten maken. Zo willen we jongeren in laten zien dat veilig verkeersgedrag cool is. Ze leren elkaar aan te spreken op gedrag. 

Opbouw les

Jongeren wordt gevraagd om  een goed idee uit te werken zodat leeftijdgenoten veilig gaan fietsen. Ze kunnen zelf het onderwerp kiezen: fietsverlichting, gebruik van mobieltje op de fiets, met zijn drieën naast elkaar fietsen, et cetera. Als het maar met veilig fietsen te maken heeft. Welk onderwerp ze ook kiezen: maak een filmpje, een poster, een rap, t-shirt, spandoek, lied of een ander campagnemiddel. Jongeren bedenken ook hoe hun campagnemiddel moet worden ingezet. 

Lesduur


Bijzonderheden les

Met CampagneCrew organiseert TotallyTraffic ook elk jaar de leerlingenwedstrijd. Heeft een van de jongeren een supercampagne bedacht en lijkt het u leuk om met uw school mee te doen in een wedstrijd met andere jongeren uit Zuid-Holland? Bekijk hier hoe en wanneer de wedstrijdperiode is.

Reserveer les

Thema's

Verkeersgedrag

Kenmerken

Uitvoering
Eigen schooldocent
Niveau
Praktijkonderwijs
VMBO
MAVO
HAVO
VWO
Leerjaar
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Downloads en links
Planning
= les gepland
Opvolgles

Tijdens de opvolgles laat u de jongeren presenteren hoe de campagne het beste kan worden ingezet en wat volgens de jongeren het effect van de campagne is op de verkeersveiligheid. Eerst beantwoorden ze enkele vragen, waarna ze een korte pitch voor de klas van ongeveer 2 minuten houden die ingaat op de inhoud van de vragen.