De Verkeersmaquette
Les uitgevoerd door eigen schooldocent
Met dit product kunt u met uw leerlingen verkeerssituaties namaken en bespreken. Met de wegen, verkeersborden en weggebruikers zijn veel situaties na te maken. U kunt op een eenvoudige manier het verkeersinzicht van uw leerlingen vergroten. Handig voor leerlingen die moeite hebben met het vertalen van de theorie naar praktijk.
Leerdoel
- Leerlingen leren de verkeersregels (theorie);
- Leerlingen vergroten hun verkeersinzicht;
- Leerlingen leren de verkeersregels praktisch toe te passen;
- Leerlingen kunnen hun eigen verkeerssituaties nabouwen en hierover discussiëren.
Dit alles geeft de leerlingen een stevige basis om veilig en zelfverzekerd aan het verkeer deel te nemen.
Opbouw les
De maquette zelf is een ondersteunende tool die bij elke theoretische verkeersmethode aansluit. Het inzetten van de maquette kan op vele manieren:
- om voorkennis te activeren;
- als introductie bij nieuwe leerstof;
- het geven van (verlengde) instructie;
- tijdens de zelfstandige verwerking.
Dit kan klassikaal, maar ook in een kleiner groepje of individueel.
Lesduur
Er is geen sprake van een specifieke lesduur. Het werken met de Verkeersmaquette kan naar eigen tijdsduur en behoefte worden ingezet en herhaald.
Bijzonderheden les
Het gebruik van de Verkeersmaquette is eenvoudig en laagdrempelig. Het is handig om voor aanvang van de les de maquette gebruiksklaar te maken, dit zorgt voor een rustige situatie tijdens de les. Mocht tijdens de les blijken dat meer materiaal nodig is, dan kan het ter plekke toegevoegd worden.
Video's
Thema's
Kenmerken
Uitvoering
Niveau
Leerjaar
De Verkeersmaquette is onderdeel van een uitgebreid verkeerseducatiepakket. Er is echter geen specifieke opvolgles voor de Verkeersmaquette beschikbaar.
Vriese Educatief Maatwerk
Carolus de Jong en Laura Verbruggen zijn beiden werkzaam in het Speciaal Basis Onderwijs, Praktijkonderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs. Beiden merkten dat hun leerlingen veel vragen hebben over verkeerssituaties, maar dat er geen bruikbaar theoretisch en praktisch lesmaterialen voor handen zijn voor deze doelgroep. Een groot deel van deze doelgroep gaat later zelfstandig aan de maatschappij deelnemen. Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van zelfredzaamheid; het zelfstandig kunnen verplaatsen tussen wonen, werken en vrije tijd geeft een leerling toekomstperspectief.
Met dit gegeven in hun achterhoofd hebben ze de materialen ontwikkeld.