Studio Rotonde! (voorheen Studio Flits)
Les met gastdocent van Stichting TeamAlert
Leerlingen uit het praktijkonderwijs leren door te doen. “Doen” staat ook centraal bij Studio Rotonde!. De klas wordt opgedeeld in drie groepen die één voor één de studio induiken. Onder begeleiding van de educatiemedewerkers beelden de leerlingen ongewenst en gewenst gedrag uit. Op een foambord gaan de leerlingen aan de slag met het knippen en plakken van iconen en spraakwolkjes. Zo maakt ieder groepje een eigen fysieke strip waarin weer een door hun gekozen onveilige en veilige situatie voorkomt. Doordat ze zelf kiezen is het voor de leerlingen ook makkelijker zich in te leven in de situatie. Daarnaast formuleren ze ook een voornemen. Bijvoorbeeld: “als ik op de fiets stap dan stop ik mijn telefoon in mijn tas.”

Leerdoel
Het doel van Studio Rotonde! is op een aansprekende manier de kennis van praktijkleerlingen over verschillende thema’s over het verkeer en verkeersveiligheid vergoten. Daarnaast een positieve houding onder leerlingen tot stand brengen richting het vertonen van verkeersveilig gedrag.
Opbouw les
Tijdens Studio Rotonde! splitsen we de klas op in drie groepen die elk langs drie verschillende onderdelen rouleren.
- We gaan in gesprek over hun eigen ervaringen in het verkeer. Zo betrekken de leerlingen het project op hun eigen gedrag en situatie. De medewerker van TeamAlert maakt daarbij gebruik van interessante feitjes, waardoor direct het kennisniveau van de leerling wordt verhoogd.
- Het kijken naar de simulatievideo “Stap Op”, waarbij zij door de ogen van de fietser kijken. De leerlingen krijgen een rekenmachine en daar moeten ze een code intoetsen die voorkomt in de video. Door de jongeren de video daarna nog een keer te laten zien zonder rekenmachine, zien zij in hoeveel invloed afleiding heeft en beseffen zij welk gedrag gevaarlijk is binnen bepaalde verkeerssituaties.
- De groep gaat een strip maken. De eerste strip is een onveilige verkeerssituatie met een ongeluk. De volgende strip is het een veilige verkeerssituatie waarbij het ongeluk voorkomen wordt.
Lesduur
Duur: 100 minuten (in overleg 90 minuten); minimaal twee, maximaal drie sessies per dag.
Bijzonderheden les
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 16 leerlingen per klas.
Opbouwtijd: 60 minuten.
Locatie: drie lokalen, waarvan twee standaardlokalen en één ruimte van minimaal 6 x 5 meter. Bij voorkeur op de begane grond.
Aanwezig: één begeleidend docent.
Video's
Thema's
Kenmerken

Uitvoering

Niveau

Leerjaar
Na het aanvragen van een gastles kunt u via de lesmateriaalpagina de opvolgles inplannen. De opvolgles voert uw school bij voorkeur uit circa 1-2 weken na de gastles Studio Flits! De inhoud van de opvolgles ontvangt u automatisch. In deze opvolgles vindt de nabespreking van het project plaats, wordt kennis herhaald en vinden leerdoelen in spelvorm plaats. De uitvoering duurt circa 50 minuten en wordt door de eigen schooldocent verzorgd.
Stichting TeamAlert
De levens van alle Nederlandse jongeren beter maken. Dat is onze droom. Dit doen we door jongeren uit te dagen het meeste uit hun leven te halen en te laten zien hoe ze hun leven gelukkiger, veiliger en gezonder kunnen leiden. Vanuit die visie richten we ons op uiteenlopende relevante maatschappelijke thema’s die jongeren aangaan, zoals verkeersveiligheid, een gezonde leefstijl en slim omgaan met geld.