Veilig uitgaan = Veilig thuiskomen
Les met gastdocent van ZAT Projectenbureau
Het educatieve- en infotainment programma ‘Veilig uitgaan = Veilig thuiskomen’ richt zich op het tijdig signaleren van rijden onder invloed vanuit bijvoorbeeld de horeca of sportkantine terug naar huis. Het motto: ‘Jij kunt rijden onder invloed positief beïnvloeden’.
Tijdens de uitvoering wordt er gebruik gemaakt van (social)media en ICT om de voorlichting meer kracht bij te zetten; horen, zien en ervaren. VUVT speelt in op het snelle, door media beïnvloede leven van jongeren. VUVT is interactief en theater staat centraal. Dat betekent dat professionele acteurs en een onderwijsbevoegde gespreksleider aan de hand van praktijkgerichte scènes en videoclips, intensief, emotioneel en inhoudelijk omgaan met de deelnemers. Iemand in je directe omgeving durven aanspreken op onverantwoord gedrag is hierbij erg belangrijk.
Het programma richt zich voornamelijk op leerlingen in de derde en vierde klas van het voortgezet onderwijs. Speling kan binnen de verschillende niveaus van onderwijs plaatsvinden (PRO, VMBO, HAVO, VWO)

Leerdoel
Het hoofddoel van Veilig uitgaan = Veilig thuiskomen is: Jongeren zijn zich bewust van de gevaren van rijden onder invloed van alcohol (drugs en lachgas etc.) en weten dat zij anderen (leeftijdsgenoten) kunnen aanspreken en sturen in het bewustwordingsproces.
Subdoelen zijn:
- Jongeren kennen de belangrijkste schadelijke effecten van alcohol op het lichaam en de gevolgen voor de verkeersveiligheid (feiten).
- Jongeren krijgen zelfvertrouwen in het aanspreken van leeftijdsgenoten op onverantwoordelijk gedrag met betrekking tot alcohol en verkeersveiligheid.
- Jongeren zijn gemotiveerd (handelingsperspectief) om niet met alcohol op aan verkeer deel te nemen (fiets/scooter/auto) en kunnen een oplossing bedenken (bijvoorbeeld laten ophalen door een ouder, taxivervoer of carpooling met oudere leeftijdsgenoten).
Opbouw les
VUVT start met muziek en een weergave van foto’s bij binnenkomst. Het doel is sfeerbeleving en dat sluit aan bij interesse van de jongeren opwekken. Via een kort welkomstwoord vindt een korte introductie plaats door de gespreksleider die betrokkenheid van jongeren activeert. Aan de hand van stellingen worden verschillende kwesties met betrekking tot alcoholgebruik (en tevens drugs/lachgas) en verkeer besproken. De doelstelling is betrokkenheid bij het onderwerp en interactie. Hierop volgt een filmpje van een ongeluk waarbij jongeren betrokken zijn. Het theater workshop confronteert jongeren op deze manier aan de hand van een praktijk voorbeeld. Dit speelt in op de vaardigheid ‘emoties uiten’ van jongeren. Binnen het onderdeel simulatie is de ‘alcoholbril’ een duidelijk voorbeeld. Per voorlichting mogen jongeren de bril opzetten en moeten ze een opdracht uitvoeren (bal overgooien en parcours lopen). Dit doen de jongeren eerst zonder bril op en vervolgens met alcoholbril op. Op deze manier is duidelijk te zien wat alcohol met coördinatie en richtingsgevoel doet. Daarna wordt regelgeving en beleid van de (eigen) gemeente, gericht op alcoholgebruik, uitgaan en verkeersveiligheid besproken. Wanneer de acteurs de voorstelling starten wordt de realiteit nagespeeld. De problemen waar de acteurs tegenaan lopen moeten tijdens de voorstelling gezamenlijk met de jongeren worden opgelost. De acteurs geven vervolgens de genoemde voorbeelden om samen tot de juiste oplossing te komen. Dit vereist verschillende vaardigheden van jongeren: concessies kunnen doen, een eigen standpunt kunnen relativeren, zelfvertrouwen hebben, zich kunnen verplaatsen in een ander en waardering tonen naar de ander. Als ouderwetse afsluiter wordt door een quizmaster afgesloten met de enerverende ‘Alcohol Afval Quiz’. Deelnemers maken kans op een BOB verrassingspakket.
Extra componenten op verzoek van de school 2024-2025:
Versie 1.5 (1.0 uitgebreid met korte discussievorm aan de hand van actuele stellingen inzake alcohol en verkeer en aangevuld met monologen van de hoofdrolspelers in het theater workshop). Bedoeld voor alle onderwijsniveaus.
Versie 2.0 (1.5 uitgebreid met een klassikale verwerkingsopdracht in drie groepen over het gedrag van de hoofdrolspelers in het theater workshop. De verwerkingsopdracht met discussievormen worden door de acteurs/actrices/docentes begeleid). De leerlingen mogen via mind-maps het ongewenst gedrag van de acteurs veranderen in het gewenst gedrag. Versie 2.0 duurt 90 minuten. Bedoeld voor alle onderwijsniveaus, behalve Praktijkonderwijs. Versie 2.0 zet met name in op de hogere leervaardigheden.
Lesduur
De voorstelling duurt circa 50 minuten (basisversie 1.0) tot 90 minuten voor versie 2.0.
- Aantal voorstellingen per school: maximaal 4 (één dagdeel)
- Speel- en acteerruimte: minimaal 35 m2
Bijzonderheden les
VUVT wordt bij voorkeur gegeven in een grote ruimte als een aula, kantine, groot studielokaal of gymzaal. Maximaal 75 leerlingen (3 klassen) kunnen per voorstelling deelnemen. Het is geschikt voor alle onderwijsniveaus. Van Praktijkonderwijs tot VWO. Leeftijd 15 tot 17 jaar. Klas 3 of 4. Het betreft een kant-en-klaar project, de inspanning van de school is zeer gering om dit te organiseren en te implementeren.
Presentatietechniek wordt meegenomen
Thema's
Kenmerken

Uitvoering

Niveau

Leerjaar
ZAT Projectenbureau
Het ZAT Projectenbureau is met groot team van specialisten een uiterst creatief en dynamisch producent van edutainment producties met ruime ervaring op het gebied van verkeersveiligheid. Onze kracht is om op directe wijze in contact te treden met de doelgroepen. Onze middelen, manpower en activiteiten zijn hierop volledig afgestemd.
Voor leerlingen en studenten zijn in de afgelopen decennia aansprekende theatervoorstellingen en workshops ontwikkeld, die worden uitgevoerd door professionele acteurs, vakbekwame presentatrices en enthousiaste docenten.