Leerdoel
Het doel van deze les is dat jongeren zich bewuster worden van het belang van de verkeersregels. Verkeersregels zijn eigenlijk gedragsregels om het verkeer op een veilige manier in goede banen te leiden. Verkeersdeelnemers weten dankzij de verkeersregels waar zij aan toe zijn. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat andere weggebruikers zich volgens de verkeersregels gedragen. En: andere weggebruikers moeten erop kunnen vertrouwen dat jongeren zich aan de regels houden. In deze les is het de bedoeling dat de leerlingen zich ervan bewust worden dat verkeersregels in feite gedragsregels zijn en dat zij én anderen met hun gedrag de verkeersveiligheid direct beïnvloeden.
Bijbehorende leerdoelen:
- jongeren weten dat onveilig verkeersgedrag van de ene weggebruiker gevolgen heeft voor de veiligheid van de andere weggebruiker(s), het zogenaamde oorzaak-gevolg principe;
- jongeren weten waarom er verkeersregels zijn en dat die nodig zijn om het verkeer in goede (veilige) banen te leiden, ze kunnen aangeven waarom zij en andere weggebruikers de verkeersregels moeten toepassen;
- jongeren kennen de belangrijkste verkeersregels (voorrangsregels en voorrangsborden) en kunnen die toepassen.
Opbouw les
Bewust worden, ervaren en kennis opdoen rondom de thema’s die voor opfrissen verkeerskennis van belang zijn. De lesopbouw is als volgt:
- inleiding (10 minuten)
- filmpje bekijken (5 minuten)
- filmpje bespreken (10 minuten)
- klassikale opdracht: belangrijkste verkeersregels (10 minuten)
- verwerkingsopdracht (10 minuten)
- afronding (5 minuten).
Lesduur
De DHZ(Doe-Het-Zelf)-les duurt 50 minuten.
Bijzonderheden les
U kunt de DHZ-les zonder veel voorbereiding geven. Het lezen van de lesbeschrijving is voldoende. U hoeft geen werkbladen voor de leerlingen te kopiëren. De les is opgebouwd rondom een filmpje over opfrissen verkeerskennis. U moet daarom wel beschikken over een lokaal met computer en beamer of digibord.