Openbaar vervoer, stom toeval of risicogedrag
Les uitgevoerd door eigen schooldocent
Door zich te verdiepen in krantenberichten over ongelukken of in een casus op maat van de school worden de leerlingen zich bewust van de ongevallen die in en rond het openbaar vervoer kunnen gebeuren. Ze herkennen (hun eigen) risicogedrag en denken na over hoe zijn ongevallen kunnen voorkomen.
Leerdoel
- Leerlingen zijn zich bewust van ongevallen die met tram, trein of bus kunnen gebeuren. Ook op de eigen school-thuisroute.
- Leerlingen kunnen aangegeven of ongevallen met middelen voor openbaar vervoer te maken hebben met risicogedrag van reizigers of niet.
- Leerlingen kunnen hun mening geven over het voorkomen voor ongevallen met middelen voor openbaar vervoer.
- Leerlingen kunnen hun mening geven over maatregelen die daarbij zouden kunnen helpen.
Opbouw les
De leerlingen bespreken aan de hand van een casus uit de schoolomgeving of krantenartikelen welke rol risicogedrag van henzelf of anderen speelt bij ongevallen rond het openbaar vervoer. In groepen bedenken zij manieren om die ongevallen te voorkomen. Door samen te werken in groepen leren de leerlingen om risicovol gedrag met elkaar te bespreken, zodat zij elkaar ook durven aan te spreken in werkelijke situaties.
Lesduur
1 of 2 lesuren. De les wordt door de eigen docent gegeven. Mogelijke vakken om de les te geven: mentorles, Mens en Maatschappij en Techniek.
Thema's
Kenmerken
Uitvoering
Niveau
Leerjaar
Eventueel kan naar aanleiding van deze les een gastspreker uitgenodigd worden. Openbaar vervoer is prima te combineren met de volgende doe-het-zelf lessen van TotallyTraffic: