Openbaar vervoer, stom toeval of risicogedrag

Door zich te verdiepen in krantenberichten over ongelukken of in een casus op maat van de school worden de leerlingen zich bewust van de ongevallen die in en rond het openbaar vervoer kunnen gebeuren. Ze herkennen (hun eigen) risicogedrag en denken na over hoe zijn ongevallen kunnen voorkomen.

Leerdoel

  • Leerlingen zijn zich bewust van ongevallen die met tram, trein of bus kunnen gebeuren. Ook op de eigen school-thuisroute.
  • Leerlingen kunnen aangegeven of ongevallen met middelen voor openbaar vervoer te maken hebben met risicogedrag van reizigers of niet.
  • Leerlingen kunnen hun mening geven over het voorkomen voor ongevallen met middelen voor openbaar vervoer.
  • Leerlingen kunnen hun mening geven over maatregelen die daarbij zouden kunnen helpen.

Opbouw les

De leerlingen bespreken aan de hand van een casus uit de schoolomgeving of krantenartikelen welke rol risicogedrag van henzelf of anderen speelt bij ongevallen rond het openbaar vervoer. In groepen bedenken zij manieren om die ongevallen te voorkomen. Door samen te werken in groepen leren de leerlingen om risicovol gedrag met elkaar te bespreken, zodat zij elkaar ook durven aan te spreken in werkelijke situaties.

Lesduur

1 of 2 lesuren. De les wordt door de eigen docent gegeven. Mogelijke vakken om de les te geven: mentorles, Mens en Maatschappij en  Techniek.

Reserveer les

Thema's

OV
Verkeersgedrag

Kenmerken

Uitvoering
Eigen schooldocent
Niveau
Praktijkonderwijs
VMBO
MAVO
HAVO
VWO
Leerjaar
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Planning
= les gepland
Opvolgles

Eventueel kan naar aanleiding van deze les een gastspreker uitgenodigd worden. De NS heeft voor het Voortgezet Onderwijs de gastles Moondog hiervoor samengesteld.

Openbaar vervoer is prima te combineren met de volgende doe-het-zelf lessen van TotallyTraffic: